welcome

maagreenlicious

Tuesday, April 12, 2011


12.25 a.m (april13.2011)***something in my mind..let's we check it***
~~I
love to see a pair of twin girls...
very cute when they wear the same color shirts, the same hairpin, the same hair
cut, etc...
so,
I have a dream that
may someday i got a twin girls...
**toink..toink..**

people always jump to conclusion without knowing what's really happen...
that why we must find out what the causes before we verify the thing or something..... remember never judge the books from it's cover....

Friday, February 4, 2011

Roma 14:1-4 (Jangan MENGHAKIMI saudaramu..)

Terimalah org yg lemah imannya tanpa mempercakapkan pendapatnya.
yang seorang yakin, bahawa ia boleh makan segala jenis makanan, tetapi org lemah imannya hnya makan sayur-sayuran saja.
siapa yang makan, janganlah menghina org yg tidak makan dan siapa yg tidak makan janganlah menghakimi orng yg makan sebab Allah telah menerima org itu.
siapakah kamu sehingga kamu menghakimi hamba org lain? entahkah ia berdiri, entahkah ia jatuh, itu adalah urusan tuannya sendiri. tetapi ia akan terus berdiri, kerana Tuhan berkuasa menjaga dia terus berdiri.

MENGHAKIMI???
inilah kelemahan kita sebagai manusia di muka bumi ini. selalu sahaja menghakimi dan menyalahkan sesama sedangkan kita hanya manusia yang tidak layak sama sekali untuk menghakimi. telah tertulis dalam alkitab bahawa hanya Allah sahaja yang layak untuk menghakimi. marilah saudara-saudari yang kekasih, salinglah kita mengasihi sesama, menjaga hubungan persaudaraan dalam Kristus kerana kita tahu bahawa Kristus datang untuk membawa damai dan sejahtera dan bukannya peperangan dan sengketa sesama. kita tahu mengasihi orang lain amatlah sukar tetapi cubalah..berusahalah ke arah itu..
LOVE OTHERS(IT'S UR CHOICE)

Tuesday, November 2, 2010

Kaunseling Kelompok

setelah berakhir 14 minggu kuliah bersama dengan Prof. Malek, saya rasa banyak manfaat dan faedah yang saya dapat melalui subjek Kaunsel
ing Kelompok. Hal ini kerana saya semakin faham bagimana proses-proses kaunseling kelompok yang dikendalikan oleh "leader". Di bawah, sedikit maklumat yang saya kongsikan dengan anda semua. jika rasa berguna, boleh ambil, jika tidak pun takpa,,baca sja..free ja.
Apakah yang dimaksudkan dengan Kaunseling Kelompok?

"himpunan 2 atau lebih individu bertemu dan berinteraksi secara bersemuka, saling bergantungan antra 1 sama lain serta masing-masing sedar mengenai peranan dlm kelompok dan tujuan utamanya untuk mencapai matlamat yang telah dipersetujui bersama" (Gladding, 2003)
  • hurmm..sudah namanya kelompok, jadi mesti lebih dari 2 orang..kalau 2 orang sja bukan kelompok la namanya
  • lagi satu..dlm kaunseling kelompok (5 - 12 orang)..tak boleh kurang dan tak boleh lebih..agak2 la
  • bincang matlamat..mesti tetapkan matlamat..siapa tetapkan?? pemimpin dan ahli2.. bagaimana?? persetujuan bersama
Leader
dalam kelompok perlu ada seorang pemimpin yang akan memimpin, mengendalikan dan menggerakkan kelompok. Jadi pemimpin perlu:
  • penyayang
  • terbuka
  • fleksibel
  • mesra
  • berpengalaman
  • kemahiran organisasi
  • menguasai kemahiran dan teori kaunseling
  • dan..banyak lagi la..yang penting smua sikap yang positif
dalam kelompok kaunseling juga perlu ada kemahiran-kemahiran yang khusus yang perlu ada dalam diri seorang "leader'. antaranya ialah:
  • mendengar secara aktif
  • mendorang
  • parafrasa
  • refleksi (perasaan, isi dan pengalaman)
  • merumus (rumusan kecil, rumusan besar-keseluruhan)
  • peranan mata (drawing out, cutting off)
Huraian mengenai "drawing out"
  • seorang "leader" harus bijak iaitu menggunakan mata untuk mengawal kelompok. teknik "drawing out" digunakan untuk:
  • menarik ahli supaya bercakap, memberi pendapat dan menyoal - khas untuk ahli yang pasif dan minda tidak berada dalam kelompok
  • jadi, ia penting supaya ahli yang pasif dapat bercakap, tidak malu2 dan dapat mewujudkan suasana yang teraputik dalam kelompok
Huraian mengenai "cutting off"
  • digunakan oleh pemimpin ketika ada ahli yang bersikap mendominasi kelompok, sabotaj, melabel, dan menyatakan sesuatu yang di luar isu yang dibincangkan
  • peranan pemimpin penting - perlu bijak supaya ahli tidak terasa
  • Pemimpin perlu berhati-hati dengan ahli yang sebegini..jika perlu keluarkan ahli dari kelompok (fishball).
habis penerangan untuk itu...jadi kelebihan Kaunseling Kelompok ialah:
  • Kos efektif (menjimtkan masa, tenaga, kewangan)
  • ahli bebas kongsi masalah, pandangan dan perasaan
  • pelbagai idea
  • ahli rasa dipunyai
  • pembelajaran vicarious
ohya, dalam kaunseling kelompok juga, perlu ada proses atau peringkat2..bukan main hentam saja. lihat di bawah, saya menerangkan model 3 tahap yang dicipta oleh Jacob..ada lagi 4 tahap..kedua-dua model ini amat sesuai digunakan dalam mana-mana kelompok kaunseling.

Model 3 tahap (Jacob)
1. Tahap permulaan
  • pengenalan - bincang tentang tujuan, pelaksanaan, peraturan dan etika, content kelompok...yang penting sesi berkenalan supaya boleh masuk tahap yang seterusnya
2. Tahap Bekerja
  • kelompok fokus kepada tujuan/ matlamat yang telah ditetapkan
  • teras kepada proses kelompok - ahli dapat manfaat berada dlm kelompok
3. Tahap Akhir/ Penutup
  • penamatan kelompok
  • ahli kongsi apa yang dipelajari, bagaimana mereka berubah dan apa perancangan yang dibuat hasil dari pembelajaran dalam kelompok
  • kemungkinan memerlukan satu atau lebih sesi
hohoho..sudah expert rasanya..jadi bolehla jawab exam nanti..walaupun soalan objektif, tapi tetap berdebar-debar ne. walaupun objektif, kalau tak belajar, tetap salah tembak juga..sediakan bullet juga untuk soalan yang mengelirukan ataupun langsung tidak tahu. anyway, good luck bagi yang mengambil exam.

Wednesday, October 27, 2010

Communication Skill

Tips On Effective Communication
Communication is essential in every aspect of our daily lives making it an important area in which every person should improve on. Find out more on how to communicate effectively.

Here are tips to overcome the problem of communication breakdown:

• Message, not messenger
Sometimes we tend to have a preconceived opinion about someone before we truly understand the messages conveyed by that person. If we are prejudiced towards a colleague, we are quite unlikely to listen to his message with full attention and magnanimity. Besides personal preference, we often judge our messenger by his appropriate manner and attitude, his outer appearance, facial expression and even body language. Since all these could also affect our acceptance of his message, we should be remind ourselves that message, and not messenger, is the reason for communication.

• Context, not just text
Problems, events and occurrence happen by cause and effect, rather than in isolation. There are causal relationships between one problem with another, one event with another. If we concentrate on just the text, say, flexible working hours suggested by the employer which request all staff to come to work either early morning or just before noon, we will not be able to appreciate the context, say, his genuine intention to help his staff avoid traffic congestion to and from work. It is therefore important to ask "why do you say that?" as we want to know not just how people think, but also why they think so.

• Listen first, evaluate later
We should all try to understand the messenger's viewpoint, interpret his stand or needs, rephrase what he has just said, ask him questions, clear our doubts before evaluating his point of view. Evaluation can be made after the conversation ends if no urgent decision is needed. Do not prompt into judgment, decision and conclusion when we are not sure about what has been said.
• Written, not necessarily oral
People with an emotional personality, or those who hardly listen carefully to others are difficult to communicative with verbally. It is therefore advisable to write them a memo or a letter before any conversation. People who can express themselves better in writing than in oral should also use this method to minimize mistakes.

• Get feedback
The sending of messages is only the first step in the communication process. Employer and superior should encourage feedback to their order or instruction. Feedback helps to correct what is wrong, and affirm what is right. What's more, it also eradicates complaints, rumors and excuses for not being able to deliver promises.

• Mutual trust and respect
Two persons who communicate with mutual trust and respect will find themselves less defensive about own ideas and therefore truly "communicating". This makes their conversation more interactive, dynamic and effective. Messages are fully understood because the messengers are almost equally sincere in exchanging ideas.

• Level of communicators
We are aware of the difference between the ways we speak to our superior and our subordinate. In bottom-up communication, it is advisable that we make our points clear and precise, and pay attention to the superior's comment. As for top-down communication, we should always describe matters in detail while not forgetting to obtain feedback to our ideas.

Source by:
http://alumni.sunway.edu.my/Members/AlumniDigest/CareerBuilder/Pages/TipsOnEffectiveCommunication.aspx

Multicultural for Counseling sem 5

Multicultural for Counseling: Lawatan ke Muzium Negara dan KLCC..
beberapa minggu yang lalu, kami telah mengadakan lawatan ke Kuala Lumpur dengan di iringi oleh pensyarah iaitu Puan Fauziah. Tujuan lawatan ialah supaya para pelajar dapat melihat dan mengkaji kepelbagaian budaya masyarakat di Malaysia di samping memberi ilmu pengetahuan mengenai budaya sesebuah kaum.

Di Muzium Negara..



In front KLCC tower..